gert-in-bhutan.reismee.nl

Het Tijgersnest

Kuzuzambo (hallo) allemaal,

Vandaag was een bijzondere dag. Het Tijgersnest stond op het programma.

Even een beetje voorinformatie:
Het Tijgersnest is een klooster wat is gebouwd rond de grot waar Guru Rinpoche mediteerde. Het klooster kleeft als het ware aan de rand van een loodrechte rots die 900m de diepte induikt tot op de bodem van de vallei beneden. De legende vertelt dat Guru Rinpoche, die Boeddhisme naar Bhutan bracht, hier heen vloog op de rug van een tijger. Guru Rinpoche verjoeg hierbij de tegen het boeddhisme vechtende demonen. Het Tijgersnest is hierdoor een van de belangrijkste kloosters in Bhutan.

We werden vanmorgen om negen uur door onze chauffeur in de vallei afgezet, zo'n 800 meter onder het klooster. De klim kon beginnen. Volgens de verhalen en de reisgidsen moest je gemiddeld rekenen op een klim van zo'n 3 tot 4 uur heen en twee tot drie uur terug. Geen prettig vooruitzicht. En al helemaal niet omdat het Tijgersnest op zo'n 3000 meter boven zeeniveau ligt. Een klim van 2200 naar 3000 meter.

Vol goede moed ben ik toch aan de wandeling begonnen. Na ruim een half uur lag mijn T-shirt al kletsnat op mijn rug, terwijl het hier niet veel warmer is dan 15 graden. Na ruim een uur begon ik eerlijk gezegd de hoop het klooster te halen enigszins te verliezen. Het pad werd steiler en steiler en van het restaurant, dat op driekwart van de route moest liggen, was nog geen spoor te bekennen.

Na weer een bocht in het pad was daar ineens het restaurant. Bij mij kwam toen ook de gedachte op dat ik het wel eens zou kunnen gaan halen.

Na nog ongeveer een uurtje klimmen was daar het uitkijkpunt op het Tijgersnest. Het klooster lag binnen handbereik, maar eerst moest je nog een kloof door om er te komen. Eerst een trap met misschien wel 200-300 treden naar beneden en vervolgens weer een trap met hetzelfde aantal treden omhoog.

Uiteindelijk was ik na ruim twee uur en een kwartier klimmen bij het klooster. De foto's zijn het bewijs. Check het fotoalbum 'Paro'.

Na een korte rondgang door het klooster toch maar weer klaargemaakt voor de terugtocht. Die duurde al met al ook nog zo'n anderhalf uur.

Terug in de vallei was het Tijgersnest inmiddels ook van daaruit te zien. Vanmorgen vroeg lag de berg nog in de wolken. Gelukkig maar, want als je ziet hoe hoog het klooster boven de vallei uittorent, dan weet ik niet of dat goed voor het moreel was geweest. Wellicht was ik er dan nooit aan begonnen.

Al met al een prachtige laatste dag in Bhutan. Morgenvroeg om kwart over vijf (!!) brengt de bus ons naar het vliegveld hier in Paro. Tegen half acht vliegen we dan naar Calcutta, om daar de laatste twee dagen voor de vlucht naar Nederland door te brengen.

Groetjes,
Gert

Gerrie

Hoi Gert,
Knap hoor! Heel wat anders dan ons loopje op de zondagavond.Goede reis morgen naar Calcutta.Groetjes van ons.